En gemensam aktör ger välfärdsområdena kunnande vid stora systemförnyelser
2M-IT erbjuder sina kunder kunskap, kontinuitet och trygghet när det gäller förnyande av system. Under det senaste året har 2M-IT, på begäran av sina ägarkunder som består av 16 välfärdsområden, utvecklat affärsverksamheten när det gäller upphandlingar. I de nya välfärdsområdena är systemmallarna ofta mångahanda och det finns ett behov av förenade systemlösningar i framtiden.
I upphandlingarna har vi ett nära samarbete med våra kunder, för detta har stor betydelse för att lyckas med upphandlingen. Föremålet för upphandlingen bör vara ett sådant som lämpar sig för välfärdsområdets verksamhet så bra som möjligt. Det är viktigt att man framöver ska kunna utveckla den systemlösning som ska upphandlas. Då lämpar den sig även för välfärdsområdenas framtida behov när de utvecklar sin verksamhet, konstaterar Satu Ylisiurua-Hemminki, affärsverksamhetschef för upphandlings- och ibruktagningstjänster vid 2M-IT.
2M-IT finns med hos kunden under hela systemlösningens livscykel: vid upphandlingsfasen, under ibruktagningen och därefter vid stöd- och underhållstjänsterna.
– För kunden medför detta kontinuitet och trygghet på så sätt att vi är med hela vägen från upphandlingen till stöd- och underhållstjänsterna, säger Ylisiurua-Hemminki.
I upphandlingsprocessen deltar många yrkesutbildade inom social- och hälsovården. Fackmännen har en stor roll när det gäller att fastställa kraven och utvärdera lösningarna. 2M-IT samlar ihop en arbetsgrupp och tar med sig också externa konsulter till projektet via sitt partnernätverk.
– Via vårt nätverk tillför vi också nödvändigt kunnande till upphandlingen, säger Ylisiurua-Hemminki.
En viktig del av upphandlingsprocessen är workshoparna. Beroende på workshoparnas tema sköts faciliteringen av antingen 2M-IT:s eller kundens fackmän. Kunden ansvarar för den funktionella sidan och de yrkesutbildade inom social-och hälsovården för fram kraven till upphandlingen via det egna arbetet.
– 2M-IT:s uppgift är att omvandla kraven från de yrkesutbildade inom social- och hälsovården till upphandlingspraxis, fortsätter Ylisiurua-Hemminki.
Välfärdsområdena drar nytta av den centraliserade upphandlings- och teknologienhetens kunnande som hela tiden utökas
Satu Ylisiurua-Hemminki är nöjd med uppstarten av den nya affärsverksamheten och ser förhoppningsfullt på framtiden.
– Det har varit trevligt att vara med och genomföra och möjliggöra upphandlingarna och säkerställa att tjänsterna är sådana som våra kunder vill ha. Upphandlingen är endast en liten mellanfas i processen: den verkliga nyttan och arbetet börjar i samband med ibruktagningen och när övergången till det nya systemet inleds, säger Ylisiurua-Hemminki.
Kunderna drar nytta av 2M-IT:s kunnande vid systemupphandlingar och i bolaget finns kännedom om leverantörer och lösningar. I inhouse-bolagsmodellen drar kunderna också nytta av vad de andra gör när kunskap och information samlas till en gemensam enhet.
– Alla våra kunder drar nytta av att de har kunskap ifråga om upphandlingarna i form av en centraliserad resurs hos oss. Kunnandet och det utförda arbetet samlas till en gemensam nytta. Kunden kan fokusera på sin egen kärnkompetens och vi har kunskap om systemen, upphandlingarna och teknologierna. Kunden behöver till exempel inte fundera över hur den tekniska miljön fungerar. Kunden behöver heller inte bekymra sig över hur applikationsstödet ska fungera, för detta tryggas av tjänsternas kontinuitet, säger Ylisiurua-Hemminki.
Mera information:
Satu Ylisiurua-Hemminki, 2M-IT Oy affärsverksamhetschef, Upphandlings- och ibruktagningstjänster Tfn +358 50 390 2417 |
|