Kompetenscentrummodellen säkerställer högklassig IKT-sakkunskap till välfärdsområdets förfogande

28.9.2023 | Asiakastarinat

Det kompetenscentrum som skapats av 2M-IT garanterar att Österbottens välfärdsområde alltid har de resurser det behöver för IKT-projekt samt en stark kompetens som skulle varit svår att inhämta via egna rekryteringar i det rådande marknads- och förändringsläget.

Grunden till välfärdsområdet byggdes redan tidigare i Österbotten i den frivilliga samkommunen. Sedermera började man tillsammas med 2M-IT att bygga upp IKT-lösningar för välfärdsområdet: först funderade man över resursfördelningen för IKT-förändringsarbetena och den nödvändiga kompetensen inom välfärdsområdet tillsammans med 2M-IT:s strategienhet. Via samarbete skapades ramerna för kompetenscentrummodellen.

– Vi kom överens med 2M-IT att vi skapar ett eget kompetenscentrum för välfärdsområdets behov. Vi definierade i hurdan utsträckning vi vill driva igenom projekten och hurdan kompetens vi behöver ha tillgång till. Efter det började 2M-IT bygga upp kompetenscentret genom att samla ihop den nödvändiga kompetensen till vårt förfogande, berättar Österbottens välfärdsområdes IT-direktör Kimmo Tiira.

Den nödvändiga kompetensen alltid tillgänglig

Det kompetenscentrum som 2M-IT har sammanställt sysselsätter drygt 20 experter med allt från projektchefer till it-arkitekter. Tiira säger att det skulle ha varit mycket svårt att samla ihop en liknande expertgrupp för en bestämd tid, för förändringen var riksomfattande och det var brist på experter överallt.

– Nu behöver vi inte fundera hurdan kompetens personerna har, utan vi kan vara säkra på att de är just sådana experter som vi behöver i dessa projekt.

Kompetenscentret fokuserar på utformningen av välfärdsområdet och de specialprojekt som fastställts för detta, såsom anskaffningen av ett klient- och patientdatasystem och genomdrivande av IKT-förändringar.

– De som arbetar vid kompetenscentret står under vår ledning och vi har tillgång till deras resurser. Vi kan vara säkra på att våra behov är deras prioriteter och att projekten kommer igång som planerat. Det är en stor fördel för oss, konstaterar Tiira.

Resultatet av samarbetet syns varje dag

Österbottens välfärdsområde har ett tätt samarbete med 2M-IT. Tiira beskriver att 2M-IT har en betydande inverkan på hur hela välfärdsområdet och de professionella som arbetar där klarar av sitt dagliga arbete.

– Vi får den uppskattning vi förtjänar ute på fältet varje dag. Det är viktigt att vi har ett öppet diskussionsförhållande och att saker lyfts fram tillräckligt i tid. Om något inte fungerar tar vi tag i det tillsammans med 2M-IT, vi lär oss mer och utvecklar vår verksamhet, konstaterar Tiira.

 

Text: Anna Korpi-Kyyny / Hansdotter Oy 

Svensk översättning: Camilla Stoor / 2M-IT Oy

Foto: Tuomas Hinkkanen / Hansdotter Oy