2M-IT
MENUMENU
  • MENU
    • Palvelut

      • Palvelut
        • Tietotekniikkapalvelut
        • Ratkaisupalvelut
        • Sovelluspalvelut
    • Asiakastarinat

      • Satakunnan yhteinen Lifecare tehostaa…

      • Ohjelmistorobotiikka lisää kustannustehokkuutta Satasairaalassa

      • Kymsote panostaa master dataan

      • Reippaudella, ripeydellä ja rehellisyydellä…

      • Yhteisvoimin varsinaissuomalaisille parempia palveluita

      • Langaton kirjausjärjestelmä tehostaa hoitotyötä…

      • Vähemmän matkustamista ja kustannuksia…

      • Asiantunteva yhteistyö terveydenhuoltoon liittyvien…

    • Ajankohtaista

      • Juha Sorri aloittaa 2M-IT:n…

      • Tervetuloa tutustumaan 2M-IT:n messuosastoon…

      • Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnanohjauksella…

      • PATA-hankkeessa kehitetään maailmanluokan palveluratkaisu…

    • Rekrytointi

      • Rekrytointi
        • Avoimet työpaikat
        • Asiantuntija arjessa
    • Yritys

      • Yritys
        • 2M-IT lyhyesti
        • Strategia
        • Organisaatiorakenne
        • Arvot
        • Toiminnan luvut
        • Webinaari
        • Sertifikaatit ja laatu
        • Vastuullisuus
    • Yhteystiedot

      • Yhteystiedot
        • Johto
        • Viestintä
        • Toimipaikat
        • Laskutusosoite
        • VRK-kortin rekisteröinti
        • Anna palautetta
    • Hankinnat ja markkinakartoitukset

      • Hankinnat ja markkinakartoitukset
        • Suorarekrytointipalvelut (DPS)
        • Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin liittyvät järjestelmä-, menetelmä- ja sovelluskoulutukset sekä muut vastaavat koulutukset (DPS)
        • Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan kehittämisen ja ICT-palveluiden konsultointi (DPS)
        • Asiakas- ja hoitotyössä käytettävät erityissovellukset SOTE-toimialalla (DPS)
        • Tietoliikennepalvelut (DPS)
        • Nimetyillä teknologioilla toteutettavat ratkaisut ja niihin liittyvät asiantuntijapalvelut (DPS)
        • Tiedolla johtamisen ja tekoälyn (AI) palvelut (DPS)
        • Potilastietojärjestelmiin liittyvät lisenssit ja palvelut (DPS)

Ajankohtaista

21.11.2018/Kategoria: Uutiset /Julkaisija: adm

Ikäopastin-palvelussa järjestelmä tukee uusia toimintamalleja ja kehitystä

2M-IT Oy toimi kokonaisvastuullisena toimittajana Kotkan kaupungin modernissa ja palvelulähtöisessä ict-hankkeessa.

Kotkan kaupunki aloitti yhdessä Kymenlaakson maakunnan kuntien kanssa valtion tukeman Ikäopastin-hankkeen syksyllä 2016. Hankkeen tavoitteena oli luoda Kymenlaaksoon asiakaslähtöinen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli ikäihmisten palveluihin. Kumppanina hankkeessa Kotkan kaupungilla oli 2M-IT Oy, joka vastasi prosessinohjaussovelluksen toimituksesta, käyttöönottoprojektista ja alihankkijayhteistyöstä.

”Ikäopastin SBM -sovellus otettiin keväällä 2018 käyttöön meillä Kotkassa ja alkuvuodesta 2019 se otetaan käyttöön laajemmin 1.1.2019 aloittavan Kymsote-kuntayhtymän alueella”, kertoo hankkeen hallinnoinnista vastannut vanhustenhuollon johtaja Liisa Rosqvist Kotkan kaupungilta.

Hankkeen tavoitteena oli luoda Kymenlaaksoon asiakaslähtöinen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli ikäihmisten palveluihin.

Ensin hankkeessa luotiin ja sovittiin alueen vanhustyöhön uudet toimintamallit. Marssijärjestyksessä toimintamalli tuli ensimmäisenä ja tietojärjestelmää kehitettiin uuden toimintamallin pohjalta. Työntekijät pääsivät kehittämään omia päivittäistyökalujaan: laajemmalla työryhmällä pohdittiin maakunnallista toimintamallia ja vapaaehtoiset osallistuivat mukaan järjestelmäkehitykseen. Ratkaisua kehitettiin puhtaalta pöydältä niin, että keskiössä olivat asiakkaat ja työntekijät sekä sujuvat palvelut.

”Henkilöstössä on kasvanut kehittävä työote, kun he ovat päässeet alusta asti vaikuttamaan toimintamalleihin ja järjestelmään. Käyttöönotot ovat olleet helppoja. Hanketta on kantanut nimenomaan arjen ymmärrys. Ikäopastin-palvelu on rakennettu asiakaslähtöisesti ja olemme saaneet hyvät tulokset asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyskyselyissä. Toimintamallien muutokset ja niitä tukeva tietojärjestelmäkehitys ovat keskittäneet yhteydenotot asiakasohjaukseen sekä sujuvoittaneet asiakasohjauksen työtä. Meillä on toimijoina myös ostopalvelutoimittajia, he ovat kaikki Ikäopastin-sovelluksen käyttäjiä. Kun tieto kulkee järjestelmän kautta, jää ylimääräinen turha työ pois ja yksiköt voivat täysillä keskittyä omaan työhönsä. Sieltä saamme yhteydenottojen ja palvelutarpeen arviointikäyntien sekä palveluasumisen paikkojen hallinnan tilastoinnin. Se on oikea johtamisen työväline, jotta voimme todentaa oikea-aikaisuuden, osaamisen ja alueelliset erot.”

Ratkaisua kehitettiin puhtaalta pöydältä niin, että keskiössä olivat asiakkaat ja työntekijät sekä sujuvat palvelut.

Järjestelmän käytettävyysvaatimukset olivat korkeat, koska käyttäjiä on paljon ja erilaisilla taustoilla. Harvemmin käyttäjät ovat mukana järjestelmän kehittämisessä, ja nyt kun näin oli, he halusivat myös ottaa sen käyttöön ja uskovat siihen. Teknisen alustan toimittamiseen etsittiin alihankkijaa ja Chainalytics oli 2M-IT:n kilpailuttama ja hyväksi havaittu toimittaja.

”Olemme erittäin ylpeitä johdon mittareista, joita saimme käyttöömme järjestelmän myötä. Mittarit tekevät työn näkyväksi. Mittaamme volyymitietoja, oikea-aikaisuutta ja resurssien kohdentumista oikeaan paikkaan. Tulevan Kymsote-kuntayhtymän asiakasohjauksen palvelupäällikkö on jo oivaltanut, mitä johtamisen mahdollisuuksia tämä tuo. Nyt olemme kehittäneet näin ikäihmisten palveluita, jatkossa tätä tarvitaan kaikenikäisten palveluissa”, Rosqvist sanoo.

”Tekninen alusta on hyvä, se on vakaa ja muutokset ovat olleet mahdollisia. Kokonaisuutena projektipäällikön näkökulmasta tämä oli mielenkiintoinen ja onnistunut projekti. Tekninen alusta tukee ketterää kehitystä. Yhdessä tekemisen mallia hiottiin projektin aikana, ja yhteistyö mahdollisti hankeaikataulussa tulosten saavuttamisen. Kumppanina 2M-IT mahdollisti sen, että meidän ei tarvinnut hankeaikana kilpailuttaa toimittajia. Räätälöidyt asiakasratkaisut tulevat varmasti kasvamaan julkisellakin sektorilla tulevaisuudessa”, sanoo hankkeen tekninen projektipäällikkö Niina Ollanketo Kotkan kaupungilta.

Harvemmin käyttäjät ovat mukana järjestelmän kehittämisessä, ja nyt kun näin oli, he halusivat myös ottaa sen käyttöön ja uskovat siihen.

2M-IT:n näkökulmasta asiakas oli todella sitoutunut projektiin ja varautunut projektin roolitukseen hyvin.

”Projektissa huomioitiin myös kehitetyn sovelluksen jatkuvan palvelun tuki ja sen tarve, nämä päivitettiin jo olemassa oleviin tukimalleihin asiakkaan ja toimittajan välillä. Näin asiakkaan loppu- ja pääkäyttäjille on selkeä ja valmis tukikanava olemassa ajantasaisine ohjeineen sekä toimittajan päässä osataan varautua asiakkaan tuen tarpeisiin tarvittavalla resursoinnilla”, sanoo 2M-IT:n SBM -tukipalvelun palvelupäällikkö Sami Järvinen.

”Projektikokonaisuus oli mielenkiintoinen ja tiivis, ja positiivinen loppukäyttäjäpalaute meille toimittajille on ensiarvoisen tärkeää, nyt rakennettu kokonaisuus palvelee palautteen perusteella käyttäjiä. Totutusti vauhti kiihtyi loppua kohti, mutta selvisimme kaikki toimijat hienosti maaliin”, toteaa 2M-IT:n projektipäällikkö Niina Rantanen.

Tags: Kotka, SBM, ict-hanke, Kymenlaakso, 2m-it, ikäopastin
https://2m-it.fi/wp-content/uploads/2018/11/Kotka_SBM1.jpg 320 640 adm https://2m-it.fi/wp-content/uploads/2022/05/2mit-logo-2022-blue.png adm2018-11-21 14:10:072018-11-21 14:10:07Ikäopastin-palvelussa järjestelmä tukee uusia toimintamalleja ja kehitystä
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
2M-IT on yhdessä enemmän
2M-IT valmistelee uutta strategiaa seuraavalle 5-vuotiskaudelle
2M-IT auttaa asiakkaita parantamaan sote-palvelujen vaikuttavuutta ja tuottavuutta
Haluamme kiittää teitä kaikkia kuluneesta vuodesta
Sovellustuessa puhalletaan yhteen hiileen
2M-IT:n yhtiökokous valitsi uuden hallituksen
Ketju-sovelluksen pilotointi alkaa Vaasan keskussairaalassa
Uutiskirje: Pata-toimintamalli hyödyntää tietoa ja optimoi asiakasohjauksen

Viimeisimmät artikkelit

  • Juha Sorri aloittaa 2M-IT:n Ratkaisupalveluissa jo…
  • Tervetuloa tutustumaan 2M-IT:n messuosastoon Sosia…
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnanohjauksella…

Historia

  • toukokuu 2022
  • huhtikuu 2022
  • maaliskuu 2022
  • helmikuu 2022
  • tammikuu 2022
  • joulukuu 2021
  • marraskuu 2021
  • lokakuu 2021
  • syyskuu 2021
  • kesäkuu 2021
  • toukokuu 2021
  • huhtikuu 2021
  • maaliskuu 2021
  • helmikuu 2021
  • tammikuu 2021
  • joulukuu 2020
  • lokakuu 2020
  • syyskuu 2020
  • kesäkuu 2020
  • toukokuu 2020
  • huhtikuu 2020
  • maaliskuu 2020
  • helmikuu 2020
  • tammikuu 2020
  • joulukuu 2019
  • marraskuu 2019
  • lokakuu 2019
  • syyskuu 2019
  • kesäkuu 2019
  • toukokuu 2019
  • huhtikuu 2019
  • maaliskuu 2019
  • helmikuu 2019
  • tammikuu 2019
  • joulukuu 2018
  • marraskuu 2018
  • lokakuu 2018
  • syyskuu 2018
  • elokuu 2018
  • heinäkuu 2018
  • kesäkuu 2018
  • toukokuu 2018
  • huhtikuu 2018
  • maaliskuu 2018
  • helmikuu 2018
  • joulukuu 2017
  • marraskuu 2017
  • lokakuu 2017
  • syyskuu 2017
  • elokuu 2017
  • heinäkuu 2017
  • kesäkuu 2017
  • toukokuu 2017
  • huhtikuu 2017
  • helmikuu 2017
  • tammikuu 2017

Kategoriat

  • Blogi
  • Tiedote
  • Vieraskynä
  • Pata
  • Pata-ratkaisu
  • Uncategorized
  • Uutiset
  • Tapahtumat

2M-IT on Suomen suurin julkisomisteinen sosiaali- ja terveydenhuollon ICT-yhtiö. Rakennamme huomisen hyvinvoinnin turvaavia ratkaisuja, joilla saadaan aikaan mitattavia tuloksia. Huolehdimme, että terveyttä ja hyvinvointia riittää kaikkina elämisen hetkinä. Siksi luomme palveluja hyvinvoivan ihmisen hyväksi.

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa ja tule keskustelemaan sosiaali- ja terveydenhuollon ICT:stä!

#2mitoy #kehittajakumppani #sote

Käynnissä olevat hankinnat ja markkinakartoitukset Medialle
Rekisteri- ja tietosuojaseloste Henkilötietojen käsittelykäytäntö

2M-IT Oy:n asiakaskirje 14.11.2018 Yhteistyöllä tulevaisuutta rakentaen – Turun kauppakamari vieraili 2M-I...
Scroll to top