2M-IT
MENUMENU
  • MENU
    • Palvelut

      • Palvelut
        • Tietotekniikkapalvelut
        • Ratkaisupalvelut
        • Sovelluspalvelut
    • Asiakastarinat

      • Satakunnan yhteinen Lifecare tehostaa…

      • Ohjelmistorobotiikka lisää kustannustehokkuutta Satasairaalassa

      • Kymsote panostaa master dataan

      • Reippaudella, ripeydellä ja rehellisyydellä…

      • Yhteisvoimin varsinaissuomalaisille parempia palveluita

      • Langaton kirjausjärjestelmä tehostaa hoitotyötä…

      • Vähemmän matkustamista ja kustannuksia…

      • Asiantunteva yhteistyö terveydenhuoltoon liittyvien…

    • Ajankohtaista

      • Juha Sorri aloittaa 2M-IT:n…

      • Tervetuloa tutustumaan 2M-IT:n messuosastoon…

      • Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnanohjauksella…

      • PATA-hankkeessa kehitetään maailmanluokan palveluratkaisu…

    • Rekrytointi

      • Rekrytointi
        • Avoimet työpaikat
        • Asiantuntija arjessa
    • Yritys

      • Yritys
        • 2M-IT lyhyesti
        • Strategia
        • Organisaatiorakenne
        • Arvot
        • Toiminnan luvut
        • Webinaari
        • Sertifikaatit ja laatu
        • Vastuullisuus
    • Yhteystiedot

      • Yhteystiedot
        • Johto
        • Viestintä
        • Toimipaikat
        • Laskutusosoite
        • VRK-kortin rekisteröinti
        • Anna palautetta
    • Hankinnat ja markkinakartoitukset

      • Hankinnat ja markkinakartoitukset
        • Suorarekrytointipalvelut (DPS)
        • Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin liittyvät järjestelmä-, menetelmä- ja sovelluskoulutukset sekä muut vastaavat koulutukset (DPS)
        • Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan kehittämisen ja ICT-palveluiden konsultointi (DPS)
        • Asiakas- ja hoitotyössä käytettävät erityissovellukset SOTE-toimialalla (DPS)
        • Tietoliikennepalvelut (DPS)
        • Nimetyillä teknologioilla toteutettavat ratkaisut ja niihin liittyvät asiantuntijapalvelut (DPS)
        • Tiedolla johtamisen ja tekoälyn (AI) palvelut (DPS)
        • Potilastietojärjestelmiin liittyvät lisenssit ja palvelut (DPS)

Ajankohtaista

17.2.2020/Kategoria: Vieraskynä /Julkaisija: 2M-IT

Vieraskynä: Hoivapalveluiden digitalisointi tukee turvallista kotona asumista

Hoivapalvelujen digitalisointi parantaa ikääntyneiden elämänlaatua ja turvallisuutta. Kun digitaalisten työvälineiden ja palveluiden avulla tuetaan kotihoitoa fiksulla tavalla, ikääntyneet saavat asua turvallisesti kotonaan juuri niin pitkään kuin itse haluavat. Tällä on suuri merkitys elämänlaatuun.

Juuri tätä halutaan tukea myös Elisan digitaalisilla palveluilla ikääntyneiden hoivaan. Palvelut ovat jo käytössä sadoissa kodeissa Suomessa ja ne on helppo ottaa käyttöön nopeasti.

Automaattinen tilannekuva ikääntyneen voinnista

Palvelujen ytimessä on ikääntyneen hyvinvoinnin jatkuva seuranta kotona ja siitä saatavan tiedon mukaan toimiminen hoivan eri vaiheissa.

Ikääntyneen ei tarvitse opetella uutta tekniikkaa vaan kotiin asennettava teknologia toimii taustalla automaattisesti.

Se havainnoi asukkaan arkea ja oppii hänen arkirutiinit. Jos teknologia havaitsee arkirutiineista poikkeavaa käyttäytymistä, se ilmoittaa niistä tarvittaessa joko ammattilaiselle tai omaiselle.

Teknologia eli erilaiset sensorit kertovat muun muassa  miten ikääntynyt nukkuu, liikkuu, käy jääkaapilla tai kylpyhuoneessa. Näin voidaan ehkäistä esimerkiksi asukkaan eksyminen talvipakkaseen myöhään illalla. Lisäksi ikääntyneellä itsellään on joko kaulassa tai ranteessa gps-paikantimella varustettu turvapuhelin, josta hän voi hälyttää apua esimerkiksi kaatuessaan.

Osana palveluita voi olla myös esimerkiksi helppokäyttöinen videoyhteys, jonka hoitoalan ammattilaiset voivat käynnistää etäältä ja kysellä videopuhelussa vanhuksen vointia ennen kuin menevät paikan päälle. Muita muuttuvan hoidon tarpeen mukaan kokonaisuuteen lisättäviä palveluja ovat esimerkiksi lääkemuistuttaja tai lääkerobotti sekä etämittauslaitteet.

Palvelun voi ottaa käyttöön nopeasti ja helposti vaikkapa yhdessä päivässä. Sensorit ja palvelut asennetaan kotiin ja varmistetaan, että tieto niistä kulkee eteenpäin ammattilaisten ja omaisten käytössä olevaan hoivasovellukseen.

Oikeanlaista ja oikea-aikaista hoivaa

Elisan kotihoidon digitaalisten palvelujen avulla ammattilaiset pystyvät nykyistä paremmin antamaan oikeanlaista hoitoa oikeaan aikaan. Tarvelähtöisen hoivan ansiosta kontakteja ja henkilökohtaista aikaa asukkaalle voidaan jopa lisätä kokonaistyömäärää lisäämättä.  Kun asiakaskäynnit tehdään tarvittaessa ja paremmin kohdennettuna oikeaan aikaan, ei  esimerkiksi asukkaan unta häiritä turhaan keskellä yötä.

Palveluun voidaan asettaa ikääntyneen voinnin ja tarpeiden mukaan yksilölliset raja-arvot. Kun tapahtuu jotain arkisesta käyttäytymisestä poikkeavaa, palvelu hälyttää ammattilaiset tai omaiset tarkistamaan tilanteen. Samalla kaikki osapuolet pidetään tietoisina eri toimenpiteistä. Näin voidaan myös luontevasti jakaa hoivavastuuta omaisten ja ammattilaisten välillä.

Digitaaliset palvelut tuovat helpotusta ammattilaisten arkeen antamalla oikeaa ja reaaliaikaista tilannetietoa hoidettavasta.

Jo se, että hoitohenkilökunta ja omaiset tietävät hoidettavan tilanteen, tuo mielenrauhan niin asukkaalle, hoitajalle kuin omaisille.  Hoitohenkilökunnan työaikaa voidaan kohdentaa esimerkiksi autossa istumisen sijaan videoyhteyksiin ikääntyneiden kanssa. Näin hoivaan käytettävää aikaa voidaan lisätä ja liikkumiseen käytettävää aikaa vähentää. Digitaalisten palvelujen avulla voidaankin helpottaa hoitohenkilökunnan työtaakka ja vähentää siten sairauspoissaoloja.

Terveyspalvelujen digitalisointi osa Elisan missiota

Moni on kysynyt, miksi teleoperaattorina tunnettu Elisa tuottaa terveydenhuollon digitaalisia palveluja. Itse asiassa Elisa on digitalisoinut terveyspalveluja tietoturvallisesti Suomessa jo yli 20 vuoden ajan ja Elisalla on tästä monipuolinen ja vahva kokemus.

Elisan missiona on luoda digitalisaatiolla kestävä tulevaisuus. Ikääntyminen on yksi iso megatrendi, ja koska haluamme Suomessa hoitaa kasvavan vanhusväestön hyvin, hoivapalveluja  on digitalisoitava merkittävästi.

Näin alan ammattilaiset voivat tehdä työnsä entistä paremmin eli hoitaa laadukkaammin ikääntyvän väestön. Terveyspalvelujen digitalisointi on keskeinen osa Elisan missiota.

Yhteistyö Elisan ja 2M-IT:n välillä on lähtenyt käyntiin hyvin ja vauhdikkaasti. Tavoitteena on digitalisoida 2M-IT:n omistajien, niin sairaanhoitopiirien, kuntayhtymien kuin kuntien ja kaupunkien hoivapalveluja, jotta ikääntyneet todella voisivat asua omissa kodeissaan turvallisesti mahdollisimman pitkään ja heidän elämänlaatunsa paranee. Elisa on ylpeä saadessaan olla mukana mahdollistamassa ePalvelut Kotona -palvelua 2M-IT:n omistaja-asiakkaille ja näiden asiakkaille yhteistyössä Elisan alihankkija Suvanto Caren kanssa.


Joel Karjalainen

Business lead, terveydenhuollon ratkaisut
Elisa


Vieraskynä -blogista löydät 2M-IT:n yhteistyökumppaneiden omia kirjoituksia sote-toimialaan ja sen kehittämiseen liittyvistä aiheista. Vieraskynät ovat uusia keskustelunavauksia, eivät vastauksia tai jatkokeskustelupuheenvuoroja aiemmin julkaistuihin artikkeleihin.

Tags: digitalisointi, elisa, vieraskynä, ePalvelut Kotona, terveyspalvelut, kotona asuminen
https://2m-it.fi/wp-content/uploads/2020/02/Vieraskynä-Elisa.jpg 320 640 2M-IT https://2m-it.fi/wp-content/uploads/2022/05/2mit-logo-2022-blue.png 2M-IT2020-02-17 10:16:462020-09-07 08:19:42Vieraskynä: Hoivapalveluiden digitalisointi tukee turvallista kotona asumista
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
Vieraskynä: Digitalisaation ja etähoivan avulla päihitetään väestön ikääntymisen haasteet
Raskaana oleva nainen käyttää kannettavaa tietokonetta Vieraskynä: CSAM iPanasta apua odottaville äideille
Vieraskynä: Tarvitaanko SIEMiä?
Elisa Digihoivan pilotointi on aloitettu Kymsoten alueella
Vieraskynä: Medanets-sovellus tuo kaivattua helpotusta hoitajan arkeen
Uutiskirje: Pata-ratkaisu mahdollistaa todellisen julkisen sektorin digiloikan
Vieraskynä: Solidabis mukana digitalisoimassa suomalaista terveydenhuoltoa
Eksote avaa kumppaneille mahdollisuuden osallistua sote-alan digitalisointiin

Viimeisimmät artikkelit

  • Juha Sorri aloittaa 2M-IT:n Ratkaisupalveluissa jo…
  • Tervetuloa tutustumaan 2M-IT:n messuosastoon Sosia…
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnanohjauksella…

Historia

  • toukokuu 2022
  • huhtikuu 2022
  • maaliskuu 2022
  • helmikuu 2022
  • tammikuu 2022
  • joulukuu 2021
  • marraskuu 2021
  • lokakuu 2021
  • syyskuu 2021
  • kesäkuu 2021
  • toukokuu 2021
  • huhtikuu 2021
  • maaliskuu 2021
  • helmikuu 2021
  • tammikuu 2021
  • joulukuu 2020
  • lokakuu 2020
  • syyskuu 2020
  • kesäkuu 2020
  • toukokuu 2020
  • huhtikuu 2020
  • maaliskuu 2020
  • helmikuu 2020
  • tammikuu 2020
  • joulukuu 2019
  • marraskuu 2019
  • lokakuu 2019
  • syyskuu 2019
  • kesäkuu 2019
  • toukokuu 2019
  • huhtikuu 2019
  • maaliskuu 2019
  • helmikuu 2019
  • tammikuu 2019
  • joulukuu 2018
  • marraskuu 2018
  • lokakuu 2018
  • syyskuu 2018
  • elokuu 2018
  • heinäkuu 2018
  • kesäkuu 2018
  • toukokuu 2018
  • huhtikuu 2018
  • maaliskuu 2018
  • helmikuu 2018
  • joulukuu 2017
  • marraskuu 2017
  • lokakuu 2017
  • syyskuu 2017
  • elokuu 2017
  • heinäkuu 2017
  • kesäkuu 2017
  • toukokuu 2017
  • huhtikuu 2017
  • helmikuu 2017
  • tammikuu 2017

Kategoriat

  • Uutiset
  • Tapahtumat
  • Blogi
  • Tiedote
  • Vieraskynä
  • Pata
  • Pata-ratkaisu
  • Uncategorized

2M-IT on Suomen suurin julkisomisteinen sosiaali- ja terveydenhuollon ICT-yhtiö. Rakennamme huomisen hyvinvoinnin turvaavia ratkaisuja, joilla saadaan aikaan mitattavia tuloksia. Huolehdimme, että terveyttä ja hyvinvointia riittää kaikkina elämisen hetkinä. Siksi luomme palveluja hyvinvoivan ihmisen hyväksi.

Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa ja tule keskustelemaan sosiaali- ja terveydenhuollon ICT:stä!

#2mitoy #kehittajakumppani #sote

Käynnissä olevat hankinnat ja markkinakartoitukset Medialle
Rekisteri- ja tietosuojaseloste Henkilötietojen käsittelykäytäntö

Ystävänpäivä on perinne Meillä on ihan älyttömän hyvä porukka täällä, sanoo 2M-IT:n asiantuntija...
Scroll to top