
Yhteistyöllä tulevaisuutta rakentaen
Otsikko kuulostaa tahmealta ja kuluneelta liturgialta, mutta se laitettiin testiin viikko sitten, kun eräs erittäin arvostettu ja merkittävä asiakkaamme otti yhteyttä kertoen, että he ovat päättäneet nostaa yhteistyömme seuraavalle tasolle.
”Asiakkaamme ovat useimmiten ns. inhouse-asiakkaita. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että toimimme asiakkaan puolesta, kuin olisimme osa asiakkaan organisaatiota.”
Olemme tehneet yhteistyötä jo vuosia huipentuen siihen, että asiakkaamme kanssa ratkaisimme meidän yhteisiä haasteita liiketoiminnan varmistamiseksi. Olemme puolustaneet asiakasta ja pitäneet huolen, että asiakkaan toiminta kehittyy ja liiketoiminta kehittyy.
Asiakkaamme ovat useimmiten ns. inhouse-asiakkaita. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että toimimme asiakkaan puolesta kuin olisimme osa asiakkaan organisaatiota. Tämä näkyy siinä, että asiakkaamme hyötyvät tekemästämme kilpailutus- ja koordinointityöstä siten, että säästämme yhdessä vaivaa ja pystymme toimimaan tehokkaammin. Hyöty kertautuu, kun asiakkaita on enemmän. Ja meidän palveluihimme luottaa 11 maakuntaa 18:ista. Ja 12 sairaanhoitopiiriä.
”Jos asiakas haluaa, me toimitamme. Aina.”
Inhouse -toimijan tilanne on erilainen kuin normaalin IT-toimijan. Jos tavallinen IT-yritys, vaikkapa Nakkilan Softapojat toteaa, että ’tämä case ei kiinnosta’ he jättävät ratkaisun tarjoamatta. Inhouse-toimija ei voi toimia näin. Jos asiakas haluaa, me toimitamme. Aina. Nakkilan Softapojat voi myös jättää projektin kesken. Me emme. Ikinä.
Juuri tässä on se iso ero. Ja se ero on johtanut siihen, että meidän 430 sote-digi-ammattilaistamme kantavat vastuun. He tietävät, että asiakkaalle työmme on ratkaisevan tärkeää. He ymmärtävät sen, että me kannamme vastuumme. Tuli sitten sadetta tai räntää. Ja vastaavasti iloitsevat, kun kaikki useimmiten onnistuu hyvin.
”Yhdistämme prosessejamme ja löydämme ne kohdat toiminnasta, jossa saamme yhteistä hyötyä ja rakennamme sitä tulevaisuutta.”
Juuri tämä asenne on johtanut siihen, että aloitamme merkittävän asiakkaamme kanssa uuden toimintamallin, jossa osallistumme erittäin syvällisesti asiakkaan toiminnan kehittämiseen ja sen saamiseen korkeammalle tasolle. Yhdistämme prosessejamme ja löydämme ne kohdat toiminnasta, jossa saamme yhteistä hyötyä ja rakennamme sitä tulevaisuutta. Sitä on todellinen vastuun kantaminen. Eikä tuo otsikko oikeasti ole tahmeaa. Se on arkea.
Tuomas Otala
Johtava strategia-asiantuntija
2M-IT Oy
Kirjoittaja toimii johtavana strategia-asiantuntijana 2M-IT Oy:ssä ja on aiemmin toiminut mm. Pihlajalinna- ja Terveystalo -konsernien CIO:na ja konsernitietohallintojohtajana.